Της Κάτση Σωτηριάννας Ραφαέλας, Λογοθεραπεύτριας Κ.Ε.Σ.Υ. Καστοριάς
Χρήσιμες Συμβουλές για την αξιοποίηση του χρόνου ενός παιδιού με αυτισμό όταν δε πάει σχολείο.
Όλοι κλεισμένοι μέσα στα σπίτια μας και με τα σχολεία κλειστά αναρωτιόμαστε πως θα είναι τα παιδιά μας όταν γυρίσουν πίσω στη καθημερινότητα τους και πόσο μάλλον όταν έχουμε ένα παιδί με αυτισμό. Γι’ αυτό θα σας δώσουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές που θα είναι πιο δημιουργικός ο εγκλεισμός μέσα στο σπίτι αλλά παράλληλα θα αποφύγουμε και μία ενδεχόμενη παλινδρόμηση τόσο στη συμπεριφορά τους όσο και στη μαθησιακή τους πορεία.
1) Προσπαθούμε να διατηρήσουμε το πρόγραμμα που ακολουθούσε το παιδί (ρουτίνες – δραστηριότητες) ή εναλλακτικά να το αντικαταστήσουμε με άλλες δραστηριότητες που θα μπορούσε να κάνει μέσα στο σπίτι.
2) Τώρα που έχουμε περισσότερο χρόνο στη διάθεση μας βάζουμε το παιδί να εκτελέσει κάποιους βασικούς στόχους όπως ( μαθαίνω να ντύνομαι – ένδυση, ετοιμάζω το πρωινό μου , κρατάω το πιρούνι και τρώω μόνος μου, πλένω τα δόντια μαθαίνω να φτιάχνω ένα τοστ ). Αυτοί οι βασικοί θεραπευτικοί στόχοι πολλές φορές δε γινόντουσαν πράξη στο σπίτι λόγω έλλειψης χρόνου.
3) Βασικό είναι να διατηρείται το πρόγραμμα του ύπνου και τα παιδιά να πηγαίνουν τη καθιερωμένη ώρα που κοιμούνται στο κρεβάτι τους.
4) Κάνουμε καθημερινή επανάληψη τα μαθήματα του σχολείου, αφού πρώτα θα έχουμε ορίσει τις ώρες που θα το κάνουμε, για να ξέρει το παιδί τη καθημερινή του ρουτίνα και ότι δε θα πρέπει να αποφύγει μια δραστηριότητα δυσάρεστη προς αυτό.
5) Οι μητέρες μπορούν να βάλουν τα παιδιά τους να τις βοηθήσουν στη κουζίνα, φτιάχνοντας ένα κέικ, βάζοντας το να ζυμώσει το ζυμάρι από το ψωμί ή ακόμα και να πλύνει τα πιάτα της κουζίνας.
Στόχος είναι να κάνουμε τα παιδιά μας να νιώθουν δημιουργικά και να τους δώσουμε την επιβράβευση ότι έχουν καταφέρει κάτι σημαντικό.